Czy praca siedząca jest szkodliwa dla zdrowia?

Długotrwała praca w jednej pozycji siedzącej może wpływać negatywnie na komfort oraz zdrowie pracowników. Jak sobie z tym radzić? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek.

Pracownicy siedzący przez dłuższy czas często narzekają na dyskomfort. Dzieje się tak, dlatego, iż przy pracy siedzącej mięśnie muszą utrzymywać tułów, szyję i kark w ustalonej pozycji. Pozycja taka powoduje ściśnięcie naczyń krwionośnych w mięśniach, co zmniejsza dopływ krwi do pracujących mięśni.

W czym szkodzi zbyt długie przebywanie w pozycji siedzącej?

  • Niedostateczny dopływ krwi przyśpiesza zmęczenie i sprawia, że mięśnie są bardziej narażone na uraz.
  • W czasie siedzenia spada też aktywność serca i przepływ krwi.
  • Utrzymywanie tułowia w pozycji pionowej dodatkowo zmniejsza krążenie krwi.
  • Niedostateczny przepływ krwi, w szczególności krwi powracającej do serca z dolnych części nóg, powoduje zastoje krwi.
  • Jeżeli dodatkowo nacisk siedziska na dolne powierzchnie ud jest zbyt duży, sytuacja jest jeszcze gorsza. Efektem mogą być: opuchnięcia lub cierpnięcia nóg, a nawet żylaki.

Pracownicy, którzy większość czasu spędzają w pozycji siedzącej cierpią też na inne dolegliwości: obniżenie sprawności fizycznej, obniżenie wydajności serca i płuc oraz problemy trawienne.

Ograniczenie ruchu ma negatywny wpływ na części ciała odpowiadające za możliwości ruchowe: mięśnie, kości, ścięgna, więzadła.

Innym czynnikiem szkodliwym jest stałe napięcie w określonych częściach ciała; najbardziej cierpią: szyja, kark oraz dolna część pleców.

Jakie są skutki długotrwałego siedzenia?

  • Ogranicza ruchy ciała, co sprawia, że przy nagłym rozciągnięciu lub napięciu jakiegoś mięśnia bardziej prawdopodobne jest jego naciągnięcie, skurcz lub uszkodzenie wysiłkowe.
  • Powoduje zmęczenie mięśni pleców, szyi i karku poprzez obniżenie krążenie krwi oraz napięcie kręgosłupa w jego dolnym odcinku.
  • Powoduje stały ucisk na dyski w kręgosłupie, co upośledza ich odżywianie i może przyśpieszać ich starzenie się.

Głównymi czynnikami ryzyka jest czas siedzenia oraz pozycja ciała.

Czy istnieje „dobra” pozycja siedząca?

Zdrowa osoba może zawsze znaleźć wygodną pozycję, ponieważ duże stawy: biodra, kolana i łokcie mają możliwość zginania się w szerokim zakresie kątów.

Pozycja taka nie powinna upośledzać funkcji oddychania i krążenia, wpływać niekorzystnie na pracę mięśni czy na pracę organów wewnętrznych.

Co robić, aby zapobiegać negatywnym skutkom pracy w pozycji siedzącej?

Częsta zmiana pozycji ciała

Kluczowe znaczenie ma częsta zmiana pozycji ciała. Dobra pozycja siedząca to taka, w której pracownik może zmieniać pozycje dowolnie często i w sposób naturalny. Kiedy nie ogranicza go stanowisko pracy ani rozmieszczenie obiektów pracy.

Same zmiany pozycji ciała nie uchronią natomiast pracownika przed upośledzeniem krążenia krwi w nogach. Co może pomóc w tym przypadku?

5-minutowe przerwy w ruchu

Przed puchnięciem nóg może uchronić chodzenie przez co najmniej 5 minut, po każdym 40-50 minutowym okresie siedzenia.

Krótkie przerwy wpływają korzystnie na pracę serca, płuc i mięśni, pozwalają na zrównoważenie niekorzystnych efektów zdrowotnych długotrwałego siedzenia w stałej pozycji.

Warto wymuszać także przerwy aktywne; przez narzucenia zadania z dala od biurka lub umożliwienie wykonania prostych ćwiczeń fizycznych.

Aktywny wypoczynek po pracy

Bardzo ważne dla zdrowia pracowników są okresy odpoczynków; wypoczynek aktywny robi dla zdrowia dużo więcej niż wypoczynek pasywny.

Dlatego warto zachęcać pracowników do aktywności fizycznej po pracy – za pomocą karnetów na basen, zajęcia fitness czy na siłownię, kart typu Benefit albo dopłat do wybranych przez pracowników aktywności.

A gdyby tak raz na jakiś czas zorganizować wspólne rozgrywki piłkarskie albo mecz siatkówki?

Możliwości jest dużo. A inwestycja w zdrowie i dobre samopoczucie pracowników zawsze procentuje!