Wypadki w trakcie pracy biurowej – najczęstsze zagrożenia

Do największych i najczęstszych zagrożeń w pracy biurowej należą upadki.

Pracownikom biurowym upadki zdarzają się 3 razy częściej niż innym, przy czym około 8% spowodowane jest potknięciami o krzesła, wystające szuflady, dywany i wyposażenie biurowe.

Najczęściej zdarzają się upadki z wysokości, np. z krzesła, gdy pracownik stojąc na siedzisku usiłuje sięgnąć po coś z górnych półek szafy. Upadki tego typu należą do najcięższych w skutkach.

Przyczyną wypadku może być ponadto uderzenie o otwarte drzwi i szuflady, uderzenia przez przedmioty spadające z biurek lub przez otwarte drzwi nagle pchnięte z przeciwnej strony.

BEZPIECZEŃSTWO PRACY W POMIESZCZENIACH BIUROWYCH

Aby uchronić pracowników przed wypadkami należy przestrzegać następujących wskazówek:

  • wchodząc do pomieszczenia nie należy otwierać drzwi zbyt energicznie
  • przy wchodzeniu i schodzeniu ze schodów należy zachować ostrożność, dotyczy to szczególnie kobiet w obuwiu na wysokich obcasach
  • nie należy pastować stopni schodów ze względu na duże zagrożenie
  • szuflady biurek, szczególnie najniżej położonych nad podłogą, muszą być zamknięte
  • wykładziny podłogowe należy dokładnie mocować do podłoża, a uszkodzenia natychmiast naprawić
  • krawędzie schodów nie mogą być wyszczerbione i nie powinny być wzmacniane metalowymi nakładkami, lecz gumowatymi lub porowatymi
  • nie jest wskazane układanie chodników na schodach, ponieważ niewłaściwie ułożone lub uszkodzone są przyczyną częstych wypadków
  • po wyjęciu dokumentów z szuflady należy ją zamknąć i nie zostawiać segregatorów na podłodze
  • wszystkie naprawy i konserwacje sprzętu elektrycznego i oświetleniowego powinni wykonywać tylko uprawnieni elektrycy
  • porządek i ład jest podstawą bezpieczeństwa, dlatego należy dbać o uporządkowanie przed zakończeniem pracy własnego biurka i wokół stanowiska pracy.

Ponadto w biurach należy dbać o czystość miejsc pracy oraz przestrzegać przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej.

UWAGA!
Pracownikom należy zapewnić możliwość korzystania z przenośnej, odpowiednio wyposażonej apteczki pierwszej pomocy, stale gotowej do użytku.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

BHP w pracy biurowej

Wyposażenie pomieszczeń biurowych zgodne z BHP i przyjazne dla pracowników

Outsourcing BHP