Do największych i najczęstszych zagrożeń w pracy biurowej należą upadki.
Pracownikom biurowym upadki zdarzają się 3 razy częściej niż innym, przy czym około 8% spowodowane jest potknięciami o krzesła, wystające szuflady, dywany i wyposażenie biurowe.
Najczęściej zdarzają się upadki z wysokości, np. z krzesła, gdy pracownik stojąc na siedzisku usiłuje sięgnąć po coś z górnych półek szafy. Upadki tego typu należą do najcięższych w skutkach.
Przyczyną wypadku może być ponadto uderzenie o otwarte drzwi i szuflady, uderzenia przez przedmioty spadające z biurek lub przez otwarte drzwi nagle pchnięte z przeciwnej strony.
BEZPIECZEŃSTWO PRACY W POMIESZCZENIACH BIUROWYCH
Aby uchronić pracowników przed wypadkami należy przestrzegać następujących wskazówek:
- wchodząc do pomieszczenia nie należy otwierać drzwi zbyt energicznie
- przy wchodzeniu i schodzeniu ze schodów należy zachować ostrożność, dotyczy to szczególnie kobiet w obuwiu na wysokich obcasach
- nie należy pastować stopni schodów ze względu na duże zagrożenie
- szuflady biurek, szczególnie najniżej położonych nad podłogą, muszą być zamknięte
- wykładziny podłogowe należy dokładnie mocować do podłoża, a uszkodzenia natychmiast naprawić
- krawędzie schodów nie mogą być wyszczerbione i nie powinny być wzmacniane metalowymi nakładkami, lecz gumowatymi lub porowatymi
- nie jest wskazane układanie chodników na schodach, ponieważ niewłaściwie ułożone lub uszkodzone są przyczyną częstych wypadków
- po wyjęciu dokumentów z szuflady należy ją zamknąć i nie zostawiać segregatorów na podłodze
- wszystkie naprawy i konserwacje sprzętu elektrycznego i oświetleniowego powinni wykonywać tylko uprawnieni elektrycy
- porządek i ład jest podstawą bezpieczeństwa, dlatego należy dbać o uporządkowanie przed zakończeniem pracy własnego biurka i wokół stanowiska pracy.
Ponadto w biurach należy dbać o czystość miejsc pracy oraz przestrzegać przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej.
UWAGA!
Pracownikom należy zapewnić możliwość korzystania z przenośnej, odpowiednio wyposażonej apteczki pierwszej pomocy, stale gotowej do użytku.
Potrzebujesz szkolenia BHP dla pracowników biurowych?
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: